La
claredat diàfana i l’explícit desig carnal des de la qual ens engega el llibre De blanc setí només pot donar-se com a
conseqüència de dos punts característics que bateguen rere aquesta aparent
simplicitat: la fragmentació de l’existència i el reconeixement de la futilitat
del cos. Una futilitat entesa com a principi lluminós i sotmès al procés
racional. La conscient renúncia de l’ànima com a única forma de coneixement, el
goig d’un cos femení generador de significats i la necessitat d’inserir-lo en
el temps són les raons que fan d’aquests poemes l’espai on llengua i ritme van
més enllà dels cims coneguts que divideixen l’ésser humà en dos parts
antagòniques: l’ànima i el cos. La qüestió fonamental que se’ns presenta d’una
poesia que es mou entre eixos tan marcadament contradictoris és fins a quin
punt aquestos versos poden oferir-nos un nou camí, fins a quin punt el mateix modus operandi poètic limita la
capacitat d’una existència encara en pas d’ésser possible. La feina del poeta
no és qüestionar sinó oferir i endinsar-se a cor obert amb aquesta ofrena. I
quan ho fa és conscient d’assumir totes les conseqüències que se’n deriven
d’aquest acte. Així, amb aquesta agosarada actitud trobem el primer poema que
obri el llibre al cos:
Ofrenar el cos
obert
cloure les portes a
l’ànima
i afermar-se amb
les urpes
a una esquena
per no
esllavissar-se el al buit.
Amb aquest indici d’obertura comença la dialèctica que
domina el llibre i que s’anirà perfilant des de diferents angles. Si ha segut
l’ànima la part de l’ésser humà que ens permet obrir-nos cap a la immortalitat,
el cos és ara aquella dimensió que obrint-se dins la terrenal existència permet
la transcendència.
El
llibre es divideix en dues parts. La primera part és on pren protagonisme el
so, les pulsions, els ritmes, com el lloc de la significació més enllà del
llenguatge, com aquell espai que la filòsofa Julia Kristeva va denominar
l’espai pre-simbòlic ‘semiòtic’: la chora,
el lloc on la mobilitat articulada dels ritmes, els sons i els signes i on el
text poètic es juga la seua validesa, el seu objectiu i on la poeta es debat
mitjançant les imatges i el ritme per transcendir posicions, imatges i paraules
a priori establerts dins un ordre patriarcal
i castrador front les possibilitats que ofereix el cos eròtic. Des d’aquí
mateix la poeta nega i genera alhora la seua existència tal i com succeeix en
la dimensió de la chora. No és fins la
segona part del llibre que la poeta ens porta al terreny simbòlic on el cos ja
inserit dins la dialèctica malda per desxifrar tot el ventall de significats
que encara hi són per definir.
El món simbòlic que és capaç d’arribar al moll de la
significació corpòria és l’erotisme. En el llibre ens ve donat amb un joc de
paraules on la poeta experimenta la voluptuositat del ritme poètic i els
múltiples significats que ens pot oferir tal i com ens diu al poema ‘Rellotge
de sorra’:
Amb
prenys d’arena blanca
sobre
la súplica d’aquest cos,
dibuixes
la sinuesa meva
—nuesa
sinuosa—
i
degotes el segons sobre la pell.
Lluny ens queda l’erotisme de la tradició patriarcal que ha
entès el cos de la dona com a font del mal, del pecat que arrossega l’ésser
humà cap a la deixalla existència. Menyspreu que el cos femení s’ha guanyat de
mans de l’home i sustentat per alguns teòrics com Bataille qui va distingir
clarament al seu estudi Erotisme: mort i
sensualitat (1962) el subjecte eròtic femení del masculí. Aquesta distinció,
basada en el joc jeràrquic i dicotòmic tradicional ve donada per Bataille en la
seua explicació del lloc que ocupa la dona dins de l’àmbit eròtic. I així ens
diu: ‘no tota dona és una prostituta, però la prostitució és la conseqüència
lògica de l’actitud femenina’. Una consideració simplista i temerosament conseqüent.
D’aquestes
conseqüències ens parla l’escriptora al poema ‘La nostra història’, uns versos significatius
per descobrir com aquest cos carregat de connotacions no gens intel·lectuals ha
existit només en forma d’absència:
Quina obscura
història la nostra,
que ens empeny a
conèixer-nos
a gotes d’absència.
Però
malgrat la situació, la poeta interroga ‘el com’ de la poesia, de quina manera
és possible trencar l’espai donat i sobrepassar els propis límits, transgredir:
Quina és la
penitència
que ens sotmet en
vida
per alliberar la
lletra?
Ella doncs té la resposta i va més enllà d’aquesta absència
donada, de connotacions religioses ja establertes i viatja cap a les arrels de
la creació primigènia i es llança a ensenyar-nos l’erotisme en estat pur. Eros
tal i com ens apareix a la Teogonia d’Hesiode
esdevé la força primordial de la creació, aquella força que naixent del caos
dona pas a la creació del món. Eros no és un deu, ni cap divinitat sinó
l’impuls necessari que precedeix tot acte creatiu i que es situa entre el cos i
la paraula: ‘el parèntesi entre crits’/ ‘la sordesa fonètica d’un alé/ fa del
sospir el crit’. Aquestos versos ens deixa veure la cara més forta d’Eros,
aquella tan necessària davant l’acte poètic: el desig, que per no poder ésser
encara paraula pren la forma del so, del ritme com també ens diu al vers ‘he
confós el bram amb el gemec’. El terreny poètic esdevé, doncs, la dimensió de
les pulsions, dels signes encara sense desxifrar del cos: ‘la pulsió del pal/ oscil·lant
pel garbí/ m’omple el llavi’.
Així ens porta la poeta cap a la segona part del llibre on
el procés comunicatiu del cos eròtic femení cerca una nova forma de coneixement,
on la natura no cap en ell perquè ell és la natura, la força encarnada de
l’Eros primigeni, d’aquell que té la capacitat innata de produir. Només el
llenguatge de l’amor maternal que del cos d’una dona emana fa possible que els
límits del llenguatge s’allarguen més enllà de les paraules ja dites.
Possibilitat que la poeta coneix i ens desvetlla : ‘sentiries l’impuls del vent
primer/ i et mussitaria tot el que t’escric’. El cos eròtic, és a dir, aquell
cos conscient de la seua nuesa, és el punt on l’autora situa l’exploració de la
seua subjectivitat. Un ésser fragmentat que davalla per les paraules d’un altre
però que se sap amo del temps. Aquesta és l’essència fragmentada que marca la
seua existència i la necessitat de trencar els límits de la carn i la
impossibilitat de romandre ella mateixa com un tot, com un individu davant
l’espill dels seus versos com ens diu al poema ‘Al teu davant’:
Al teu davant
passejo descalça
sobre el vidre
trencat.
Em fa pànic
desxifrar-me
duc un batec tribal
i l’esguard
esbiaixat.
Davant la magnitud
desfaré les
expectatives.
Per concloure, el lector i la lectora intel·ligent sabrà
que el lloc de la chora des d’on fan
emergència aquestos versos cap cosa té a veure (o molt) amb la identificació unilateral
i estricta de la dona com a mare. Aquesta identificació és precisament la dialèctica
que engega el llibre amb la profunditat dels anys dels discursos poètics i filosòfics.
Units van un discurs de l’altre, malgrat el fet- poc important- de si la poeta
ha portat al món criatures o no. Això no és rellevant ni tampoc ens interessa,
el que aquest llibret de poemes enceta és un viatge necessari cap al fons del
temps, la poesia i els impulsos primaris de creació que configurats en Eros
obrin la porta i escandallen el pou de significats del cos. I que tampoc és la
meua voluntat començar una guerra d’oposició entre els sexes i les seues
capcitats. Ben al contrari, el que Sandra Domíguez Roig ens proposa és l’oportunitat
d’una reconciliació mitjançant la dialèctica. No parle però d’una reconciliació
entre homes i dones sinó entre cos i ànima, entre la sincronia del cos que viu
i escriu aquí i ara i la diacronia de l’ànima d’un subjecte que, encara per
desxifrar, obri les portes a la melangia, aquell estat harmònic tan necessari
per al poeta i que Kristeva ha definit com una ‘ona de l’ànima’, el lloc on la
bellesa es pot trobar només als ecos dels seus silencis. Goge el lector i la
lectora del viatge eròtic i de la baixada als somnis envoltats De blanc setí.
Si poguéssis veure'm, em trobaríes totalment extasiada pel teu anàlisi.
ResponderEliminarM'honora moltíssim, i t'agraeixo enorment aquest article que m'ajuda a discxernir la projecció del jo poètic que no he poguit objectivament veure.
Una abraçada